ça et là
here and there
(id is here)
2003
exposition personnelle
fondation d'entreprise ricard
La première installation, le couloir (ou tout ça pour ça), est un lieu à la fois fini quand on en fait le tour et infini quand on y pénètre. Il est en partie recouvert d'un papier peint dont le motif principal est un médaillon au centre duquel se trouve une sauterelle entourée d'abeilles, de papillons et de scarabées : c'est la vie productive, éphémère et magique qui danse autour de sa propre fin. Des histoires, qui ne disent jamais qu'elles sont le récit d'un rêve, s'échappent vers l'extérieur ; à l'intérieur elles se brouillent et se superposent.
The first installation, the corridor (or all that for that matter, all that for id), is a place that is both finite when you walk around it and infinite when you enter it. It is partly covered with wallpaper, the main motif of which is a medallion at the center of which is a grasshopper surrounded by bees, butterflies and beetles: this is productive, ephemeral, magical life dancing around its own end. Stories, which never say they are the account of a dream, escape outwards; inside, they blur and overlap.
Christian Gattinoni
Agir au sein de l’exposition comme nous le faisons en rêve
Après la Verrière Hermès à Bruxelles où son installation fut considérée comme une révélation, David Saltiel investit l’espace Ricard. La disposition tripartite des lieux lui permet d’organiser pour le visiteur un parcours qui interroge ce qu’est habiter.
Il procède par une série de passages qui opèrent des retournements d’espace sur eux-mêmes. La première installation en vestibule rétablit le dedans dedans comme s’il n’y avait plus d’extérieur. La seconde avec son miroir d’eau installe le dehors dedans. De petites cabanes y pullulent dans une sorte de cauchemar domestique tandis qu’une porte projetée exclut toute sortie effective. La dernière pièce opère une translation d’un seuil dehors dedans qui nous fait pénétrer grâce à une porte en plume de paons dans un espace intérieur qui n’est autre qu’une image vidéo projetée.
Le recours poétique à la maquette, aux éléments simples du quotidien, tapis, portes, tapisseries, l’utilisation fictionnelle du son amène la démarche de l’artiste dans la proximité, dans la continuité de l’oeuvre de Patrick Corillon. Ce n’est pas le texte ici qui fonde la fiction mais le jeu des échelles et des passages. Cette sensation de dédoublement psychique qui en résulte nous permet d’agir au sein de l’exposition comme nous le faisons en rêve, avec l’étrange sentiment de nous voir agissant dans cette simultanéité proprement onirique.
Si Dan Graham a su opérer ce genre de déstabilisation du spectateur grâce à une technologie vidéo jouant des décalages temporels la force de David Saltiel est de n’employer que des moyens purement plastiques pour opérer ce décalage dans notre sentiment du vécu de l’espace. Là le lieu affirme sa part inconsciente. Ça se vit au dedans.
Ce dispositif antérieur reste aujourd’hui opérant, à l’épreuve du titre du présent ouvrage, cet intérieur se revendique ici photographiquement dans la possibilité d’une sortie vers un horizon ménagé en réserve. Il semble redonner ainsi raison en oeuvres à Bernard Lamarche-Vadel quand il prophétisait en 1995 dans Lignes de mire : “Mais nous le savons déjà, ne resteront en réalité au delà des images, que d’authentiques problématiques de vision, ce par quoi voir n’est pas reconnaître, mais le difficile apprentissage de seuils inédits de la perception du monde”.
La mise en abyme elliptique et baroque du lieu, dans “les allers-retours” que Denis Roche revendiquait dans la chambre blanche s’ouvre encore dans le déploiement des supports techniques (vidéo, installation, miroirs, surfaces absorbantes et déformantes) rendant compte image des procédures in situ (ce que manifeste un projet comme j’ai été inachevé inaccompli infini). Oui, David Saltiel par une certaine désaffection oisive affichée cardinalement nous apprend à habiter poétiquement le monde, dans une infinité de passages dedans dehors, rêve d’exposition et réalité de nous vivant dans un paysage intériorisé.
Henri-François Debailleux
published in Libération, december 2002
With the exception of a few group shows, until now we've seen very little work by David Saltiel (b. 1967). And for good reason: he only came to art six years ago. For this, his first solo show in Paris, Saltiel has created three important installations, all of which are very pertinent.
The first is a long, six-metre-long corridor with a Barton Fink or Alice in Wonderland feel, with nine doors, most of them closed, behind which we hear monologue voice-overs evoking dreams. At each end, a corridor closed by mirrors and wallpapered with butterflies, grasshoppers and beetles.
The second is made up of some fifteen small pink houses set around a basin full of water, on top of which sits another pink house, this one imprisoned under a bell.
All around, on the floor, are strips of pseudo-chic carpet that lead to a false door, projected on a wall towards the third work: an iron door frame, inside which are stretched peacock feathers, with, next to it, a false flying carpet on which you sit to watch a video.
These are all spatial devices designed to awaken our ability to situate ourselves here and there (ça et là, the title of the exhibition), to move (or not) from one world to another, to cross real (a real door) or imaginary (a false one) borders.
Saltiel's work focuses on this threshold, this moment of passage and slippage, to reveal its tenuous, poetic aspect, as subtle and fragile as a peacock feather or the flutter of a butterfly's wings.
Christian Gattinoni
React in the exhibition as we do in dreams
After the Verrière Hermès in Brussels where his installation was considered a revelation, David Saltiel engaged the Ricard foundation. The triple arrangement of the galleries permitted him to organize a journey on which the visitor could interrogate what is inhabited.
He proceeded by a series of passages creating a space that turned back on itself. The first installation in the vestibule reestablished the inside inside, as if the exterior no longer existed. The second, with its mirror of water, brought the outside inside. Little cabins swarm it like a kind of domestic nightmare whereas a projected door effectively excludes exiting. The last room shifted the outside threshold inside, forcing us to go through a door made of peacock feathers into an interior space that is nothing but a projected image.
The poetic recourse of a model made of simple, ordinary elements ; a rug, a door, tapestries, and the functional use of sound brings the artist’s approach in proximity, in continuity with Patrick Corillon’s work. In this case it isn’t the text that establishes the fiction, it’s the interaction of scale and passageways. This sensation of physical separating permits us to react as if dreaming the exhibition, with the strange sentiment of seeing ourselves reacting in this dream-like simultaneousness.
If Dan Graham knew how to destabilize the spectator in this manner by using video technology that played with temporal time shifting, David Saltiel’s force is to use only purely artistic means to stimulate time shifting within our feeling of inhabiting space. Here the space asserts its inconsistent part. There exists within us.
This former device remains operational today, proof is found in the title of the present work; here, this interior photographically claims the possibility of an exit towards a horizon provisionally set aside. It thus seems to support Bernard Lamarche-Vadel with artwork when, in 1995, he prophesised in “Lignes de Mire” (Surveyors lines) : “But we know it already, in reality the only thing remaining beyond image is an authentic visual problematic, proving that seeing is not knowing, but, rather, the difficult apprenticeship of forbidden thresholds in the perception of the world”.
The making of an elliptical and baroque place within a place, in “return trips” that Denis Roche proclaimed “dans la chambre blanche” (“in the white room”) opens itself again by using technical supports (video, installation, mirrors, deforming and absorbing surfaces) realizing procedural images in-situ (as manifested in a project such as : I have been unfinished unachieved infinite).
Yes, by a kind of idle disaffection cardinally displayed, David Saltiel teaches us to live poetically in the world, in an infinite number of passings-crossings inside and outside, a dream of an exhibition and a reality of living in an internalized landscape.